2011. április 30., szombat

Patakok fotózása - Mátra, Kövecses patak

Húsvétkor szerencsém volt családi körben újra eltöltenem néhány napot Parádóhután, a Mátrában, egy vadászházban.


A vadászház látványos környezetben található: 100-150m-re folyik a Kövecses patak, létrehozva egy látványos szurdokot, a háztól alig 30-40m-re pedig etetők találhatók. Fotós szemmel nézve tehát igen reményekkel teli hétvégének néztem elébe.


Sajnos a télen látható 10-20 egyedes rudlik, kondák (őzek, szarvasok, muflonok és vaddisznók) ilyenkor nem várhatóak, így maradt a patak és környezetének fotózása.
Mivel nem akartam a többiekkel közös programokból kimaradni és egyébként is a legjobb időszakok a hajnal és a koraeste, így először hajnalban mentem el fotózni. Előző este természetesen leellenőriztem a gép működését, beállításait, hogy ne érjen meglepetés fotózás közben. Mivel még nem készítettem ilyen jellegű képeket, így kissé izgatottan vártam a hajnalt: tudtam, hogy a patakba kell állnom és ott felállítanom az állványt, ami a csúszós kövek miatt nem is egyszerű, főleg, hogy az ember nemcsak a saját, de a felszerelésének az épségét is félti.
Hajnalban megtalálva a megfelelő helyet, felállítottam az állványt, rögzítettem rajta a gépet a távkioldóval együtt (ami sajnos egyszer bele is ért a vízbe, de hál Istennek nem ment tönkre). A Tamron objektívet használtam, mert erre van polárszűrőm. Az érzékenységet ISO100-ra állítottam, a rekeszt 11-re illetve 22-re, a zársebességet pedig a gépre hagytam. Igyekeztem olyan képeket készíteni, ahol a patak kövei is látszanak, a kis zubogók pedig selymesek.
A zársebesség egyébként 30 mp körül alakult, de már abszolút nem volt sötét.



A hajnali képek készítése után délután-este újra próbálkoztam a patak másik irányában. A beállítások és körülmények gyakorlatilag ugyanazok voltak, mint reggel.
Viszont, ahogy sötétedett, úgy egyre jobban növelni kellett a záridőt és a 30 mp már nem volt elegendő: a legutolsó képek esetében már a 2 perc is kevésnek bizonyult, de hát a polárszűrő is sok fényt el vesz.


Következő nap délelőtt, teljes napsütésben próbáltam ugyanúgy ISO100-zal, 22-es rekesszel, szürkeszűrő plusz polárszűrő alkalmazásával képeket csinálni, de egy sem sikerült, egyszerűen nagyon zajosak lettek a képek, amit sajnos a mostani tudásommal még nem értek. De ez is azt bizonyítja, hogy a legjobb képek tényleg hajnalban és este, naplementekor készíthetők.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése